سازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز علمی ، پژوهشی و آموزشی کشورفصلنامه علمی مطالعات بیداری اسلامی2322-56455920160822stemming of excommunicated (Takfirist) streams, consideration the Taliban movement in Afghanistanتبارشناسی جریانهای تکفیری بررسی موردی جنبش طالبان در افغانستان94448070FAمازیار کریمی حاجی خادمیدانشجوی دکتری تاریخ اسلام ، دانشگاه پیام نور قشم.Journal Article20160429Politic agitation of recent two centuries of Afghanistan and undesirable action of four years long of Mujahidin government (1992-1996) that caused insecurity, corruption and extreme cultural and economic poverty, provided suitable background for Taliban to appearance in Afghanistan. In addition to these backgrounds, countries such as Pakistan, KSA and USA that anyone had special interests from the Taliban appearance, satisfied an important role as foreigner causes. intellectual foundation of Taliban can assess in three pivots: theology, policy and pashtoonism. Theological foundations should investigate in intellectual flow of Ahl-e-Hadith that with the relative puberty in Imam Ahmad-e-Hanbale's thought by means of Ibni-Taimiyyeh and particularly Mohammad-Ibni Abdolvahab in the next years turned into a distinguished school. These theological foundations impressed Taliban opinions under the effect of politic flows. Divbandism (manifestation of vahhabism in India) due to religious schools of Pakistan, Islamic fundamental groups such as Algha'aedeh and Jam'aiyyat-ol-'ulama-el-Islam with the support of Pakistan, KSA and UAE were channel of proving Ahl-e-Hadith and Vahhabism instructions in Taliban. Also globalization and globalism under the leadership of USA and the west countries and instructions and rites of Pashtoon nation should be considered as another theoretic and intellectual foundation of Taliban.طالبان را میبایست یکی از مصادیق بارز جنبشهای سلفی و تکفیری معاصردانست و جهت شناخت و تحلیل دقیقتر این جنبش، میبایست به تحلیل و بررسی مبانی فکری آن پرداخت. این مبانی را میتوان در سه محور <strong>کلام (</strong>پیشینه تاریخی)، <strong>سیاست و قومیت پشتون</strong> مورد ارزیابی قرار داد.<br /> مبانی کلامی و پیش زمینههای تاریخی تفکر طالبان را باید در جریان فکری اهل حدیث جستجو نمود که با بلوغ نسبی در اندیشه امام احمد حنبل، بعدها توسط ابن تیمیه و به خصوص محمد بن عبدالوهاب به صورت یک مکتب فکری مشخص درآمد. در این میان مکتب دیوبندیه که تجلی آیین وهابیت در شبه قاره هند محسوب میشود بواسطه مدارس مذهبی (عمدتاً در پاکستان) و گروههای بنیادگرای اسلامی همچون القاعده و جمعیة العلماء الاسلام (با حمایتهای مادی و معنوی پاکستان، عربستان و امارات متحده عربی)، مجرای تحقق آموزههای جریان فکری اهل حدیث) وهابیت(در طالبان بودند. هرچند نباید از نظر پنهان داشت آشفتگیهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی افغانستان که حاصل دوران سخت نبرد با شوروی سابق و حکومت 4 ساله مجاهدین میباشد نیز نقش مهمی در هجوم طالبان به سوی این مدارس دینی داشت.<br /> از سوی دیگر روند جهانی شدن و جهانی سازی که در رأس آن آمریکا قرار دارد و آموزههای فکری و ارزشی قوم پشتون که مهمترین بستر اجتماعی جنبش طالبان است را باید بخش دیگری از مبانی فکری طالبان محسوب داشت.http://www.iabaj.ir/article_48070_f65f1007c63e82ddba1a38c8d6452ee5.pdfسازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز علمی ، پژوهشی و آموزشی کشورفصلنامه علمی مطالعات بیداری اسلامی2322-56455920160822The Islamic Revolution and Its Influential Regional Componentsانقلاب اسلامی ایران و مولفههای تاثیرگذار منطقهای آن456548072FAرضا محموداوغلیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه محقق اردبیلی0000-0000-0000-0000Journal Article20160429Islamic revolution of Iran is one of the greatest and the most influential events in the world under the Imam Khomeini’s leadership. The Islamic Revolution of Iran as a religious revolution, was considered as a significant phenomenon thinking of the return of ancient glory of the Islamic world. Specific and global characteristics of the Islamic Revolution rising from elements of religion and religious characteristics caused that this historical upheaval trespass Iranian borders and be influential not only in the Islamic world, but also in all human societies.<br /> The present study tries to investigate the effects of the Islamic Revolution on its surrounding regions and explain its different dimensions and attitudes dominating those components and their consequent upheavals.<br /> To the end, Distribution Theory was taken as the theoretical framework. The results obtained from this study indicate that the Islamic Revolution has caused the restoration of socio-political life and organization in the countries of the region and resulted in the formation of the Islamic revolution and self-awareness of nations in the Middle Eaانقلاب اسلامی ایران یکی از بزرگترین و تأثیرگذارترین رخدادهایی بود که به رهبری امام خمینی(ره) در جهان مدرن رخ داد. انقلاب اسلامی ایران به عنوان انقلاب دینی پدیدهای شگرف بود که به بازگشت عظمت دیرین دنیای اسلام میاندیشید. ویژگی عام و جهانی انقلاب اسلامی که برخاسته از عنصر مذهب و خصلت دینی آن بود، موجب شد که این تحول تاریخی در مرزهای جغرافیایی ایران اسلامی محدود نمانده و تا اقصی نقاط جهان اسلام و بلکه جوامع بشری تاثیرات عمیق و جدی از خود به جای گذارد. این پژوهش درصدد است تا به بررسی مولفههای تاثیرگذار انقلاب اسلامی بر مناطق پیرامون بپردازد و ابعاد مختلف این موضوع و نوع نگرشهای غالب بر این تحولات را تبیین نماید. برای این منظور از نظریه پخش به عنوان چارچوب نظری بهره گرفته شده است. نتایج حاصله نشان میدهد که انقلاب اسلامی موجب احیاء حیات سیاسی-اجتماعی و تشکیلاتی کشورهای منطقه شده است که منجر به شکلگیری هویت اسلامی و خودآگاهی ملل خاورمیانه شده استhttp://www.iabaj.ir/article_48072_1de75dd20e81776a70a4456a299c5fe4.pdfسازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز علمی ، پژوهشی و آموزشی کشورفصلنامه علمی مطالعات بیداری اسلامی2322-56455920160822Global and regional geopolitical powers and its influence in the West Asiaژئوپلیتیک و بازیگری قدرتهای جهانی و منطقهای در غرب آسیا668448073FAمجید بیگرضاییآموزش و پرورش اسلام آباد غربمحمد رئوف حیدری فردانشگاه پیام نورJournal Article20160506 <br />Scientific study of power and its relations to the Geo-political space in transnational scale are the subjects that geopolitics deals them. the Middle East and especially geopolitical space of the West Asia have been center of developments and events nowadays which have attracted attention of the world and regional powers, so that these events have a significant impact on international equations. The Middle East is like a geopolitical laboratory, by understanding the geopolitical equations and its rules, it can provide a great pathway to create Peace and stability. <br /> <br />Huge collection of threats, conflicts, tensions, war and instability in the Middle East today, as “ the most volatile region of the world or fragile belt” exist That the main purpose of this article is scientific study based on Geopolitics science perspective on these events in this region of the world to gain a great understanding of formulas and The policies in this geopolitical space. <br /> <br /> the present article by using descriptive-analytical method tries to Identify the threats and risks and deal with them and also help to strengthen regional stability and Iran's geopolitical foundation and also present ways for Achieving them. That all above have mentioned in this paper. <br /> ژئوپلیتیک به مطالعه و بررسی علمی قدرت و روابط آن در فضای جغرافیایی- سیاسی و در مقیاس فراملی میپردازد. در این رابطه خاورمیانه و مخصوصاً فضای ژئوپلیتیک غرب آسیا کانون تحولات و رویدادهایی بوده که توجه قدرتهای جهانی و منطقهای را به خود جلب کرده است؛ به گونهای که این رویدادها بر معادلات بینالمللی تأثیر بسزایی دارد. خاورمیانه همانند آزمایشگاهی ژئوپلیتیکی است که درک و فهم معادلات و قواعد ژئوپلیتیکی آن میتواند در ارائه مسیری برای ایجاد صلح و ثبات کمک شایانی نماید. مجموعه عظیمی از تهدیدها، منازعات، تنشها، جنگ و بی ثباتی امروزه در خاورمیانه به عنوان بیثباتترین منطقه جهان و یا کمربند شکننده وجود دارد که هدف اصلی این مقاله مطالعهای علمی و براساس دیدگاه علم ژئوپلیتیک بر این جریانات در این منطقه از جهان است تا از این طریق بتواند شناختی مناسب از فرمولها و سیاستهای موجود در این فضای ژئوپلیتیکی کسب نماید. هدف اصلی این نوشتار با روش پژوهش توصیفی <span style="font-family: Times New Roman;">–</span>تحلیلی شناسایی تهدیدات و مخاطرات منطقهای و مقابله با آن و نیز کمک به تقویت بنیان و ثبات ژئوپلیتیکی ایران و راههای دستیابی به آن است که این به بررسی کلیه موارد فوق پرداخته است.http://www.iabaj.ir/article_48073_865374c81dc161d80da94ede0010b659.pdfسازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز علمی ، پژوهشی و آموزشی کشورفصلنامه علمی مطالعات بیداری اسلامی2322-56455920160822A study of the relationship between salafiyah and radical nationalismبررسی رابطه قومیتگرایی و سلفیگری در جهان عرب8596122476FAسید امیر موسویدکترای تاریخ اسلام، دانشگاه اصفهانJournal Article20161129Slafiyah is a current among Muslims that has roots in the earliest centuries of Islam and Hanbali religion, but its real formation made by Ibn-Taimiyah Harrani in the seventh and the eighth century after Hijrah. This current believes that they should have an exact imitation from the earliest generations of Muslims to perform true Islam. <br /> In this research the writings of two main think makers of Salafiyah: Ibn-Taimiyah and Rashid Ridha for the goal of explaining the relationship between their thoughts and Arab national tendency. This area of research is especially important because there have been some racialist remarks from Saudi clergy against Iran nowadays. <br /> the result has been gained that those Salafi thoughts has not targeted the performance of true Islam only, but it seems that it has paid an special attention to a kind of Arabic Islam has related the purity of Islam to the purity of Arab race or nation so that they believe Islam only deviated when Ajams overcame Arab.سلفیه جریانی است که ریشه در قرون اولیه اسلامی و مذهب حنبلی دارد اما تأسیس واقعی آن توسط ابن تیمیه حرانی در قرون هفتم و هشتم هجری صورت گرفته است. این جریان اعتقاد دارد باید از نسلهای اولیه مسلمانان تقلید محض داشته باشد تا به اسلام حقیقی دست یابد. در تحقیق پیش رو آثار دو تن از اندیشمندان بزرگ سلفیه یعنی ابن تیمیه و رشید رضا در راستای هدف تبیین رابطة بین اندیشههای سلفی این دو و تمایلات عرب گرایانة آنان مورد بررسی قرار گرفت. این موضوع به ویژه از این جنبه بسیار پر اهمیت است که این روزها اظهار نظرهای نژادپرستانهای از سوی مقامات دینی کشور سعودی علیه ایرانیان صورت گرفته است. در این تحقیق این نتیجه به دست آمد که اندیشههای جریان سلفی تنها اجرای اسلام واقعی را مد نظر نداشته بلکه به نظر میرسد آنان اسلام سلف را به صورت نوعی اسلام عربی مورد توجه قرار داده و خلوص اسلام را به صورت غیرمستقیم و تا حدی به خلوص ملی یا نژادی عرب مرتبط نمودهاند. به گونهای که آنان معتقدند اسلام زمانی به انحراف رفت که در آن عجمیها دست بالا را یافتند.http://www.iabaj.ir/article_122476_a773ece93a59bd4a339b38454c4dc4a7.pdfسازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز علمی ، پژوهشی و آموزشی کشورفصلنامه علمی مطالعات بیداری اسلامی2322-56455920160822Comparative study of people's rights in the Islamic Republic of Iran's constitution and the intellectual Manifesto of Mili Gurushمطالعه تطبیقی حقوق ملت در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و مانیفست فکری جریان ملی گوروش ترکیه97124122475FAمهدی پیروزفردانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه امام صادق.رامین ولی زاده میدانیدانشگاه امام صادق (ع)سید اسدالله اطهریدانشگاه آزاد قزوین- تاکستانJournal Article20170108Millî Görüş is one of the leading Islamist movements in Turkey. It’s believers seek to achieve their goal through a democratic approach, so they’ve established some Islamic parties include National Order Party, National Salvation Party, Welfare Party, Felicity Party and Virtue Party. Their ultimate goal is to establish a justice oriented Order which is similar to the spirit of the Iranian constitution. Necmettin Erbakan the leader of this movement has seen the dissolution of the Soviet Union and is also inspired by the Islamic revolution’s ideas like justice orientation, Fighting Global Arrogance, et cetera. studying the ideas of “National Outlook” shows that the proponents of this movement ideologically are inspired by the fundamentals of the Islamic Republic of Iran. Also, their interpretation of the rights of the people like political, civil,economic , social, cultural and legal rights is similar to Iranian constitution. Don’t forget that the Influence of nationalism and Laicism on “National Outlook” causes some differentials between its view of Islam and Iranian interpretation of Islam that emphasizes the superiority of Islam and counts it as the source of all laws. Iranian constitution states the all rights of the people are bound by the Islamic fundamentals. This point can’t be seen in National Outlook’s Ideas. Also, don’t forget that the “National Outlook” called it a Mujahid and interprets It’s leaning toward nationalism and Atatürk’s Laicism for the sake of God and chant slogans that all my acts was For God's sake.جریان ملی گوروش یکی از مهمترین نمایندگان اسلام سیاسی در ترکیه است. آنها برای رسیدن به اهداف خود و در چارچوب دموکراسی ترکیه اقدام به تأسیس احزاب اسلامی مختلفی از جمله حزب نظام ملی، سلامت ملی، حزب رفاه، فضیلت و سعادت میکنند و در راستای تأسیس نظامی عدالت محور که روح حاکم بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است تلاش مینمایند. بهعبارتدیگر اربکان رهبر این جریان که سقوط شوروی را متوجه شده و متأثر از آرمانها و شعارهای انقلاب اسلامی مانند عدالت محوری و استکبارستیزی و ...بود، تلاش میکند تا مکتب نظاممند و جذابتری را برای ترکیه نوین خلق کند؛ بنابراین ما در این مقاله تلاش کردیم تا حقوق ملت در مانیفست فکری جریان ملی گوروش را با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی مقایسه نموده و به شباهتها و تفاوتهای آنها اشارهکنیم. درواقع ما به دنبال پاسخگویی به این سؤال بودیم که شباهتها و تفاوتهای اصول مربوط به حقوق ملت در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و آراء ملی گوروش چه بوده است؟<br /> در همین راستا یافتههای تحقیق حاکی از این است که جریان ملی گوروش نهتنها ازنظر معرفتی آشنا با مبانی جمهوری اسلامی ایران بوده، بلکه آراء آنها در قواعد و اصول مربوط به حقوق ملت مانند حقوق مدنی و سیاسی، حقوق اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حقوق قضایی بسیار به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نزدیک است. البته نباید فراموش کنیم که نفوذ ملیگرایی و لائیسم در آراء ملی گوروش باعث گردیده تا دیدگاه آنها در برخی موارد با قوانین جمهوری اسلامی ایران که همیشه بر برتری اسلام تأکید میکند و منبع تمامی قوانین خود را اسلام میداند، تفاوت داشته باشد.http://www.iabaj.ir/article_122475_1c2113818a6ee79f64e7cfe122a043cf.pdfسازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز علمی ، پژوهشی و آموزشی کشورفصلنامه علمی مطالعات بیداری اسلامی2322-56455920160822The Islamic awakening in Yemen Contemporary poem( case of study: poetry of Abdullah Baradooni )بیداری اسلامی در شعر معاصر یمن(مطالعه مورد پژوهش: شعر عبدالله بردونی)125148122474FAتورج زینی ونددانشیار گروه زبان و ادبیّات عربی دانشگاه رازی کرمانشاه0000-0000-0000-0000مجید محمدیاستادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه رازی کرمانشاه0000-0001-8243-8249نسرین احمدوندیکارشناس ارشد زبان و ادبیّات عربی دانشگاه رازی کرمانشاهJournal Article20170125Although contemporary stability literature of Arab has been related with Lebanon and Palestine name, but political, cultural, social situation of other Arabian territories, like Yemen, caused outstanding poets in this subject, come to existence. one of the most outstanding poets in stability literature of Yemen is (Abdullah Baradooni) political-social of difficulties such as war, poverty, ignorance, weakness of intellectual values and extending of corruption in Yemen society has effected on poems of this blind poet and has caused this poet to make reform and awaking and made his poems freedom voice and fighting against despotism and colonist. one of the first generation of Yemen stability literature paid attention to patriot and Arab leaders and Palestine’s homeless in this poems. his poems are classic and are interested in rhetorical tending. outstanding feature of Abdullah Baradooni style is using scoffing, symbol, myth and religious instructions, mental imagination specially metaphor. this descriptive and analytic research is paying attention to Islamic awakening manifestation.اگرچه ادبیّات پایداری معاصر عرب با نام فلسطین و لبنان پیوند یافته است، امّا اوضاع سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دیگر سرزمینهای عربی؛ از جمله یمن، زمینه ساز پیدایش شاعران برجستهای در این حوزه گردیده است. عبدالله بردونی (1929-1999 م.) یکی از چهرههای شاخص ادبیّات پایداری یمن به شمار میرود. دشواریهای اجتماعی- سیاسی همچون جنگ، فقر، جهل، کم رنگ شدن ارزشهای معنوی و رواج فساد در جامعه یمن بر شعر این شاعر نابینا، سخت تأثیرگذار بوده و سبب شده است که شاعر در مسیر اصلاح و بیداری گام بردارد و شعر خویش را زمزمهی ندای آزادی و مبارزه با استبداد و استعمار قرار دهد. بردونی که در شمار نسل نخستین شاعران ادبیّات پایداری یمن است، مضمونهای شاخصی همچون: وطن دوستی، هجو و نکوهش سران عرب و آوارگان فلسطینی را در شعرش مورد اهتمام قرار داد. شعر او کلاسیک و سنتی است و بیشتر به گرایش خطابی علاقهمند است. از دیگر ویژگیهای بارز سبک شعری عبدالله بردونی، کاربرد عنصر طنز، نماد، اسطوره و آموزههای دینی، صورخیال به ویژه استعاره است. این پژوهش توصیفی- تحلیلی، به بررسی جلوههای بیداری اسلامی در شعر این شاعر برجسته میپردازد.http://www.iabaj.ir/article_122474_7f99fd7655b05762f79f935a17cc8bfd.pdf